Kerkorgel

Hofkerk OrgelDe vroegste orgelgeschiedenis van de Hofkerk kent slechts het vermoeden omtrent een orgel uit ongeveer 1500. Feitelijke gegevens ontbreken. Plannen (1855) leiden tot levering van een waarschijnlijk gebruikt instrument (Van den Bijlaardt, 1888). Dit orgel wordt in 1893 verplaatst en in 1940 wordt het opgenomen in een nieuw instrument door Vermeulen die het in twee delen plaatst, ter weerszijden van het grote venster. Het orgel verhuist in 1965 naar de nieuwe kerk waar het wordt uitgebreid en nieuwe kassen krijgt.

De heringebruikname van de oude kerk was uiteindelijk aanleiding tot de aanschaf van een historisch orgel. Dit instrument (foto), in 1902 gebouwd voor de hervormde kerk van Geervliet door Michaël Maarschalkerweerd (1838 – 1915), werd door Slooff Orgelbouw in de jaren 1999 – 2001 gerestaureerd, uitgebreid en naar Bergeijk overgebracht. De inwijding vond plaats op Pinksterzondag 2001. Het mechanische instrument is geheel in de factuur van de bouwers hersteld onder gebruikmaking van pijpwerk dat Maarschalkerweerd voor andere orgels had geleverd. Het orgel telt 21 registers, verdeeld over twee manualen en een vrij pedaal. Het bovenwerk is geplaatst in een crescendo-kast. Nieuw is de koorzolder in bijpassende stijl en afwerking. Het instrument is een ideaal medium voor negentiende- en twintigste-eeuws repertoire, terwijl het overgrote deel van de oudere orgelliteratuur zich er ook uitstekend op laat vertolken. Het fraaie instrument is te horen tijdens concerten in de reeks “Muziek aan de Markt”. Een brochure met daarin het jaarprogramma is te verkrijgen in het parochiecentrum op het Hof en het Bergeijkse VVV-kantoor.