Kerk Bergeijk ’t Loo

R.K. Kerk van St.Petrus Banden.

Gotische kruiskerk met driebeukig schip, dwarspand, koor en vrijstaand houten klokkenhuis.
Het koor is opgetrokken van baksteen, met lagen tufsteen, in het begin van de 15e eeuw.
Dwarspand en schip uit het begin van de 16e eeuw, de gevels van het dwarspand met rijk gedetailleerde steunberen en door beeldnissen en pinakels versierde toppen.
Het schip is pseudobasilicaal en wordt verlicht door dakkapellen om de andere travee, elk met een trapgeveltje. In 1888-1893 gerestaureerd door C. Franssen, die de twee westelijke traveeën, bij de instorting van de toren in 1650 verwoest, herbouwde. Inwendig zuilen met zeer eenvoudige kapitelen, houten tongewelven met steekkappen, ribgewelven in het koor.
Ten zuidwesten van de kerk het houten klokkenhuis, in 1669 gebouwd. Daarin een klok, in 1367 gegoten door Jacobus van Helmond. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

De Sint-Petrus’-Bandenkerk is een neogotische kerk die is ontworpen door Carl Weber. Ze stamt uit 1863 en heeft een toren uit 1896 naar een ontwerp van Caspar Franssen. Deze parochie is ontstaan doordat op het grondgebied van Luyksgestel, op de hei niet ver van Loo, in 1650 een grenskerk in gebruik werd genomen die de oorspronkelijke kerk op het Hof moest vervangen. Deze laatste was door de hervormden in gebruik genomen. Deze grenskerk werd daarom de ‘Heikerk’ genoemd. Luyksgestel behoorde toen tot het Prinsbisdom Luik, waar na de contra-reformatie de katholieke eredienst opnieuw de enige toegelaten was.

Omstreeks 1716 werd een schuurkerk gebouwd, vlak bij de Bergeijkse Hofkerk.

De Sint-Petrus’-Bandenkerk is een neogotische kerk die is ontworpen door Karl Weber.

Historie van deze kerk.