Bij overlijden

Vaak zal de begrafenisondernemer contact opnemen met de pastoor om de uitvaart en eventueel de avondwake af te spreken.
De familie kan dat ook zelf doen. Via tel. 0497-571828 kan men de pastoor bereiken (of hoort men hoe hij bereikbaar is).

In de dagen tussen overlijden en uitvaart komt de pastoor bij de familie op bezoek om samen de viering voor te bereiden.
Allerlei praktische zaken kan men via hem regelen.

Aan de vooravond van een uitvaart kan de avondwake plaatsvinden: een gebedsdienst onder leiding van de leden van de avondwakegroep.
We gedenken de overledene en bezinnen ons op het gelovig vertrouwen in een leven dat sterker is dan de dood.
In het weekeinde vindt er geen avondwake plaats; de overledene kan dan speciaal herdacht worden in een van de vieringen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een uitvaartliturgie vorm te geven.
Deze vorm wordt afgesproken in overleg met de nabestaanden en de voorganger.

De herinneringen aan de overledene kunnen een plaats krijgen in een aparte DIENST VAN DE HERINNERING aan het begin van de viering of bij de DIENST VAN HET AFSCHEID aan het einde.
Ook in de overweging zal de voorganger een verbinding maken tussen deze herinneringen en de gekozen lezingen.

Na de DIENST VAN HET WOORD zijn er drie mogelijkheden:
1) een DIENST VAN DE EUCHARISTIE als de voorganger priester is;
2) een DIENST VAN DE COMMUNIE, waar hosties uit een eerdere eucharistieviering worden uitgereikt; dan is er geen priester als voorganger.
3) een DIENST VAN DE GEBEDEN. Er worden geen hosties uitgereikt.

Elke overledene krijgt een herinneringskruisje op een speciale herdenkingsplaats bij de ingang van de kerk. Op het kruisje staan de naam en de geboorte- en overlijdensdatum.
Het kruisje kan worden opgehangen tijdens de avondwake of bij de DIENST VAN DE HERINNERING, na de Overweging of bij de DIENST VAN HET AFSCHEID.
Na een jaar ontvangt de familie dit gedachteniskruisje.

Voor meer informatie neem contact op met het parochiesecretariaat; 0497-571828

Uitvaartboekje met liedjes (24-07-2017)
Model-uitvaartboekje vrouw
Model-uitvaartboekje man
Modeluitvaartboekje voor kind

Lezingen, Evangelies en voorbeden bij een uitvaart
Gedichten of gedachten bij een afscheid

Elke overledene kan naar eigen wens op elke begraafplaats in de parochie begraven worden.
RK Begraafplaats Bergeijk ’t Hof Hulsakker.
RK Begraafplaats Bergeijk ’t Loo.
RK Begraafplaats Bergeijk de Weebosch
RK Begraafplaats Luyksgestel